Řeč těla *Final* - proxemika , haptika , paralingvistika , grafologie , praxe
5.4.
Proxemika
Proxemika je odvětví neverbální komunikace zabývající se
vzdáleností, kterou vůči sobě zaujímají lidé. Proxemiku
rozdělujeme do dvou kategorií: horizontální a vertikální.
5.4.1.
Vertikální proxemika
Vertikalita je často využívána v praxi pro zdůraznění
nadřazenosti.
Ve škole - se
často využívá stupínku pro učitele. Jednak jsou takto žáci
upozorněni na jeho důležitost, ale pro učitele to má tu výhodu,
že má lepší rozhled po třídě a může tak včas zasáhnout
proti neposlušným studentům.
U soudu
– je na vyvýšeném místě soudce. Když se rozhlédneme po
soudní síni, je nám hned jasné, kdo zde má hlavní slovo.
V kanceláři
vedoucího
– najdeme vertikální proxemiku u ředitelova křesla. Křeslo
vedoucího je jasně vyšší, ale též i pohodlnější než křesla
určená pro jeho podřízené či zákazníky.
5.4.2.
Horizontální proxemika
Horizontální proxemika by se též mohla označit za teritoriální chování. Prostor kolem každého člověka je vymezen určitými zónami. Do jaké zóny pustíme druhého člověka, záleží na tom, jaký k němu máme vztah – je-li to naprosto neznámý člověk či velmi blízký přítel. Tyto zóny jsou čtyři: intimní, osobní, společenský a veřejný. Je třeba ještě říci, že jiné vzdálenosti těchto zón jsou na venkově a ve městě. Na venkově je osobní prostor dál než ve městě – tam jsou lidé zvyklí na více lidí a tudíž na méně místa k manipulování.1
5.4.2.1.
Intimní prostor
Intimní prostor je od nás ve vzdálenosti zhruba 15- 46
centimetrů. Sem si pouštíme jen lidi, kteří nám jsou velmi
blízcí – nejčastěji se tedy jedná o přítele či přítelkyni
nebo členy rodiny. Jak bylo výše zmíněno,šířka prostoru
záleží i na našem původu. Zda jsme z města či venkova,
ale také na tom z jakého jsme kontinentu či státu. Obecně
venkované, Evropané a Američané zaujímají větší vzdálenosti
než lidé z města a Asiaté. Pokud k nám chce asiat
přistoupit blíže, často se oddálíme, protože on právě
vkročil do našeho intimního prostoru, který on má ale menší.
Proto, pokud se baví lidé jiné kultury, často můžeme vidět
tzv. proxemický tanec, kterým se oba snaží vyhovět svým
kulturním zvyklostem. Velmi často ho řídí právě ten, pro
kterého je přirozenější kratší vzdálenost.
Na
výše uvedeném obrázku je nejdříve dvojice zdravících se mužů
z města a následně zdravící se muži z venkova.
Intimní prostor též bývá narušován často v přeplněných
hromadných prostředcích nebo ve výtahu. Pokud takto chceme
cestovat, není jiná možná varianta než nechat druhé vstoupit do
tohoto prostoru nejblíže k nám. Jakmile se tak stane,
začínají platit určitá nepsaná pravidla:
1.
Není dovoleno s nikým mluvit ani s osobou, kterou známe.
Z osobní zkušenosti, ale mohu tvrdit, že u nás se v MHD
toto pravidlo moc nedodržuje. Kdežto ve výtazích ano.
2. Za
každou cenu se snažíme vyhnout kontaktu očí s druhými
lidmi.
3. Neměli bychom dávat najevo jakékoliv pocity.
4.
Máme-li po ruce noviny nebo knihu, a nečteme je, je lepší
předstírat, že tak konáme.
5. Čím více je dav hustější,
tím méně pohybů je možné vykonávat.
6. Ve výtahu musíme
sledovat čísla poschodí.2
5.4.2.2.
Osobní prostor
Je
ve vzdálenosti přibližně 46- 120 centimetrů. Takovouto
vzdálenost udržujeme na večírcích, oslavách, přátelských
setkáních a jiných společenských událostech.
5.4.2.3.
Společenský prostor
Vzdálenost
společenského prostoru je od nás zhruba 120- 360 centimetrů. Tuto
vzdálenost udržujeme mezi sebou a cizími lidmi. Nepřekročíme ji
v případě řemeslníků, kteří u nás dělají opravy nebo
pošťáka nesoucího nám poštu. Stejně tak je to v případě
nového zaměstnance.
5.4.2.4.
Veřejný prostor
Je od nás ve vzdálenosti 360 centimetrů. Nejčastěji
je využíván v případech, kdy se obracíme k větší
skupině lidí.3
5.4.3.
Zasedací pořádek u stolu
Zasedací
pořádek je též jedním z okruhů, kterým se proxemika
zabývá.
Níže uvedený obrázek znázorňuje několik
základních typů možného uspořádání míst. V tomto
případě se jedná především o usazení kolem kancelářského
stolu – tedy pracovní prostředí.
Z obrázku
je zřejmé jaké pozice může osoba B vůči osobě A
zaujmout.
B1: Rohové postavení
B2: Postavení naznačující
ochotu ke spolupráci
B3: Soupeřivé obranné postavení
B4:
Nezávislé postavení
5.4.3.1.
Rohové postavení
Rohové postavení často zaujímají lidé v přátelském
a neformálním rozhovoru. Toto vzájemné postavení umožňuje
využívat celou řadu gest pohledů a zároveň pozorovat neverbální
odpovědi druhého člověka. Roh stolu zároveň funguje jako určitá
bariéra v případě, že se někdo cítí ohrožen.
5.4.3.2. Postavení naznačující ochotu ke spolupráci
S tímto
postavením se setkáme u lidí, kteří jsou stejně orientovaní,
mají podobné myšlenky, či pracují společně na nějakém
úkolu.
Problém u tohoto postavení je, jakým způsobem má
osoba B zaujmout toto postavení, aby osoba A neměla pocit, že
narušuje její území.
Jedním z možných způsobů,
jak to provést je tento: Sednout si na pozici B3, a na středovou
čáru položit knihu nebo list papíru, zkrátka to, o čem se
diskutuje. Pokud osoba A daný předmět vezme do rukou a začne si
ho prohlížet, osoba B se může přesunout na pozici B2 a začít
diskutovat. Pokud se osoba A na daný předmět pouze podívá a
nijak ho nepřenese na svou polovinu stolu, nechce, aby bylo její
území narušeno. Pro jasnější představu, zde uvádím
následující obrázky.
1 Allan PEASE, Řeč těla v praxi, Praha, 2001, str. 25.
2 srov.:Allan PEASE, Řeč těla v praxi, Praha, 2001, str. 21.
Jan HAVLÍČEK, Neverbální komunikace in Hajanovy osobní stránky. Uveřejněno 30.8.2007.
3
srov.:Věra BĚLOHLÁVKOVÁ, Jak porozumět řeči těla, Praha,
2001, str. 44,45.
Allan PEASE, Řeč těla v praxi,
Praha, 2001, str. 20,21.
5.5. Haptika
Je
kontakt hmatem. Jedná se o způsob sdělení, které přijímáme
přímým tělesným kontaktem s druhým člověkem. Jedná se
především o podání ruky, poplácání po zádech apod.
5.5.1.
Podání ruky
Z pouhého
potřesení rukou se dá zjistit spoustu věcí o našem protějšku.
Pokud danou osobu vidíme poprvé v životě, z jeho podání
ruky se dá vyčíst jedna ze tří základních charakteristik.
Ruka
podána hřbetem nahoru
– značí osobu cítící se vůči nám nadřazeně a bude se
snažit o nadvládu nád námi. Proti tomuto způsobu podání se dá
velmi lehce bránit. A to tak, že spolu s podávanou rukou
vykročíme levou nohou vpřed a následně uděláme ještě krok
pravou nohou. Agresora tak odzbrojíme už tím, že vstoupíme do
jeho intimního prostoru a jednak se nám tím podaří obrátit ruku
do rovnovážné pozice. Pokud nechceme vstupovat do intimního
prostoru, stačí uchopit druhého za zápěstí, tím ukážeme
vlastní nadřazenost.
Rovnovážná
pozice
– tedy ruka nesměřuje ani nahoru ani dolu, ukazuje na člověka,
který je upřímný, čestný, má dostatek sebedůvěry, ale necítí
se nadřazeně.
Ruka
podána s dlaní nahoru
– ukazuje na člověka, který se cítí podřízeně nebo nemá
dostatek sebejistoty. Toto postavení ruky též může být též
zapříčiněno povoláním, jímž se daná osoba živí. Ruku nám
takto podají nejčastěji umělci, chirurgové anebo lidé se
zánětem kloubů. Tímto lehkým sevřením se snaží své ruce
chránit.
Třesení rukou mezi dvěma dominantními osobami –
je symbolický boj. Oba se snaží otočit ruku toho druhého do
podřízeného postavení. Výsledkem bývá velmi pevné sevření
(„svěrák“) s rovnovážným postavením dlaní.
Rukavice
– se též nazývá politikovo sevření. Osoba, která toto gesto
použije, se snaží přesvědčit druhého člověka o své
důvěryhodnosti. Pokud je toto gesto použito vůči osobě, s níž
se člověk vidí poprvé, vyvolá v ní spíše rozpačité a
nejisté pocity. Toto gesto se dá použít jen mezi přáteli.
Leklá ryba
– je spojována se slabým charakterem osoby. Většina lidí, jež
toto gesto používají o tom často ani nevědí, což je poměrně
překvapivé.
Drtič
kloubů –
je poznávacím znamením agresivního typu člověka. Bohužel proti
tomuto podání ruky se nedá nijak účinně bránit. Leda slovním
ohrazením.
Pevně
napjatá paže
– je též známkou agresivního přístupu. Smyslem tohoto způsobu
podání ruky, je snaha udržet partnera co nejdál od svého
intimního prostoru.
Uchopení
za konečky prstů
– se podobá předchozímu případu. Hlavním smyslem je opět
udržet si od příjemce co největší odstup. Rozdíl je v tom,
že tato osoba cítí velmi malou sebedůvěru.
Přitažení
příjemcovy paže
– může být důsledkem dvou příčin. Buď se daná osoba cítí
jistě jen ve svém osobním prostoru, nebo pochází z míst,
kde je zvykem udržovat menší intimní prostor.
Uchopení
levou rukou příjemcovu pravou paži
– levá ruka zde symbolizuje zvláštní pocity, které chce
podávající sdělit příjemci. Míra těchto pocitů je dána
vzdáleností mezi levou rukou podávajícího a pravou rukou
příjemce. Uchopení za předloktí znamená více nežli uchopení
za zápěstí a dále uchopení za rameno znamená více než
uchopení za loket. Při tomto způsobu podání ruky podávající
vniká do příjemcova intimního prostoru. Proto by ho měli
používat opět jen dobří přátelé. Toto gesto opět často volí
politici při pozdravu se svými voliči nebo obchodníci s novými
zákazníky. Bohužel pokud k tomu nemají opravdu pádný
důvod, vyvolá to v jejich protějšcích pouze podezření a
politici tak často ztrácí část svých voličů.
Objetí
– značí velmi blízký vztah. Podle délky objetí či síly
můžeme odhadnout, jak silné je pouto mezi dvojicí a zároveň,
zda se dlouho neviděli a stýskalo se jim.
„Nabízím“
– toto gesto značí dvě natažené ruce s dlaněmi vzhůru,
většinou ho najdeme mezi přáteli. Pokud protějšek přijme
nabídku, položí své dlaně na dlaně toho, kdo mu nabídku
poskytl.
„Ochráním“
– je opět gesto nacházející se mezi přáteli. V tomto
případě ochranitel dá své ruce na hřbety rukou ochránce.
Poplácání
po zádech
– může značit, že z nás má daná osoba radost. Také to
může být pozdrav mezi přáteli. Poplácání před zkouškou
vyjadřuje podporu.1
1
srov.: Věra BĚLOHLÁVKOVÁ, Jak porozumět řeči těla, Praha,
2001, str. 17- 19.
Allan PEASE, řeč těla v praxi,
Praha 2001, str. 31- 37.
Oldřich TEGZE, Neverbální
komunikace, Praha, 2003, str. 264.
5.6. Paralingvistika
Paralingvistika
je oblastí neverbální komunikace, jež zkoumá hlas – jeho tón,
výšku, barvu.
Na hlas je možné pohlížet jako na indikátor
stavu energie organismu, síly ega, jeden z prostředků expanze
do prostoru, signalizační prostředek a nástroj pomáhající
uspokojovat potřebu kontaktu, blízkosti, jistoty a bezpečí.
Hlas je možné rozdělit do několika skupin. Základním rozdělením
je na typ ženský a mužský. Ty dále dělíme dle výšky. Mužský
nejvyšší hlas je tenor, střední baryton a nejhlubší bas.
Ženský nejvyšší hlas je soprán, střední mezzosoprán a
nejhlubší alt.
Ženy mají obecně vyšší hlas než muži,
často bývá vnímán jako méně příjemný. Prudce nabudí
organismus a přitáhne naši pozornost. Jako by více nutil vydávat
energii a rychleji unavoval.
Muži mají hlubší hlasy –
s výjimkou dětství. Do puberty mají muži hlas blízký tomu
ženskému. Je často brán jako zklidňující a příjemnější.
Vyjadřuje skrytou sílu. Máme tendenci ho vnímat jako něco, co
vzbuzuje jistotu a vyvolává pocit bezpečí. Působí jako méně
vyčerpávající.
Hlas je spolehlivým indikátorem
emocionálního prožívání člověka. Ne nadarmo se používají
rčení: „nemohl ze sebe dostat ani hlásku“, „hlas mu uvízl
v hrdle“, „hlas mu přeskakoval“ atd. Všechna tato rčení
popisují náš vnitřní prožitek. Někdy je to pocit úzkosti,
strachu, nejistoty. Jindy pocit radosti.
Síla hlasu bývá
brána jako síla nás samotných čelit nějakému problému. Pokud
máme slabý hlas, jsme bráni spíše jako zbabělci, kdežto pokud
máme hlas silný, jen málokdo by se nás takto odvážil
pojmenovat. Síla hlasu tedy vyjadřuje jakousi sílu odporu, se
kterou je možné se u nás setkat.
Hlas je důležitý u lidí
pracujících s kolektivem. Pokud chceme, aby nás druzí
poslouchali, většinou podvědomě dáme hlas do nižší polohy. U
politika mluvícího vysokým hlasem máme pocit, že je poněkud
slabý, citlivý k vlastní osobě. Nedokáže se mobilizovat a
vytvořit pocit jistoty a síly.
V naší kultuře se
často s hlasovým projevem nepojí naše vnitřní prožitky.
Radost vypísknutím dáváme najevo jen v případech, že to
nejsme schopni vnitřně ustát, jinak se hodně usmějeme, případně
obejmeme a políbíme druhou osobu. Hlas se tak stal jen komunikačním
kanálem. Případně pokud voláme „haló“ v lese, slouží
nám jako lokalizátor.1
5.7. Grafologie
Grafologie
je diagnostická metoda, mapující v širokém záběru
strukturu a dynamiku osobnosti pisatele a to i ve vzájemných
vztazích. S její pomocí můžeme určit neuvěřitelné
množství o autorovi. Například zda je schopen zvládat psychickou
zátěž, jestli je agresivní, zda prosazuje své názory či se
poddá ostatním, jaké má komunikační schopnosti nebo jestli má
pisatel rád nové věci ve svém okolí či je konzervativní.
Písmo se zkoumá ze dvou stran. Nejdříve jaký v nás
vyvolává dojem, a pak jeho jednotlivé měřitelné znaky.
Pokud zkoumáme celkový dojem, zabýváme se následujícími znaky:
celkový písemný obraz, pohyb
a forma, fixace, rytmus, souladnost (harmoničnost), individuálnost.
Jestliže sledujeme měřitelné úseky písma, zaměřujeme
pozornost na následující: pravidelnost, členitost, rychlost,
vázání (Girlanda, Arkáda, Nitka, Úhel, Dvojoblouk), velikost,
sklon, šířka x těsnost, délkové rozdíly, převaha dolních a
horních délek, tlak, tah, ostrost x těstovitost, spojitost x
nespojitost, plnost x hubenost, obohacení x zjednodušení, řádky,
diakritiku, okraje, úvodní a koncové tahy a v neposlední
řadě podpis.
Za zdravý průměr je považováno písmo o
velikosti 2- 3 milimetry. Velikost písma většinou koresponduje
s mírou autorova sebeprožívání, nikoli s mírou
sebevědomí. Větší písmo mají většinou lidé s nižším
vzděláním, naopak vzdělaní lidé mají písmo obvykle nízké.
Velkým písmem (nad 4 mm) píší extrovertní lidé, někdy může
jít až o sebestředného člověka.
Malým písmem (pod 2 mm)
píší spíše introverti.
5.7.1.
Symbolika plochy a pásem písma
Způsob
práce s psací plochou, umisťováním kreseb nebo písma,
tvarové či tlakové zdůrazňování v určité části plochy
je dáno silným podvědomým. To nás nevědomě nutí umístit
vpravo vše, co souvisí s budoucností, vlevo, co souvisí
s minulostí. Do horní části umisťujeme vše, co souvisí
s duchovnem, svědomím a abstrakcí, naopak dolu umisťujeme
všechno, co souvisí s pudy a hmotou.
Písmo promítáme
do tří zón: horní, střední a dolní.
V horní zóně
sídlí naše nevědomí a svědomí, vztah k duchovnu,
intelektualitě, fantazii a abstrakci. Zasahují sem písmena d, f,
h, k, l, t.
Střední zóna prozrazuje, jak moc jsme
sebevědomí. Říká, jaký máme přístup k sobě samému,
světu a vztah k ostatním, tedy i náš způsob jak s nimi
jednáme. Promítá se sem naše vědomí, to co chceme a co vědomě
realizujeme. Patří sem krátká písmena, jako jsou a, c, e, i, o,
m, n, u...
Dolní zónu od stření většinou dělí linka.
Sem zasahují kličky písmen j, p a y. Dolní zóna představuje
vztah k materiálnu a tělesnosti. Dále pudovost, nevědomí či
podvědomí a archetypy. Archetypy jsou jakési pravzory lidského
jednání, které se například projevují ve snech nebo fantazii.
Dále dělíme plochu na část levou a pravou – pravá strana
mluví o „Ty“ a budoucích vztazích, levá o „Já“,
minulosti a vztazích v citové oblasti.
Pokud píšeme
zprava do leva – což platí ve většině států, přesunujeme
tak své myšlenky od „Já“ k „Ty“. Své myšlenky
přesunujeme ze svého nitra směrem ven. Od sebe k tomu, jemuž
jsou určeny.
Orientální písmo vedené zprava doleva
vyjadřuje naopak zaměření na vnitřní život a duchovní svět
vlastní i předchozích generací bez touhy po změnách.1
Jelikož je grafologie neuvěřitelně obsáhlá, nebudu zde rozebírat jednotlivé znaky a části, které se u písma rozebírají. Tato kapitola by tak totiž vyšla na samostatnou knížku.
1 Vlaďka RISHEROVÁ – KATZEROVÁ, Dana ČEŠKOVÁ – LUKÁŠOVÁ, Grafologie, Praha, 2009, str. 13- 19.
5.8. Neverbální komunikace v praxi
Jak
už bylo několikrát řečeno, s neverbální komunikací se
setkáváme dnes a denně. Proto jsem se rozhodla do mé ročníkové
práce zařadit dvě příkladové kapitoly ze života, které se
zabývají v prvním případě tím, jak by měl přednášející
zaujmout své publikum a jakých znaků by si měl u svých
posluchačů všímat. V druhém případě se jedná o situaci,
s níž se každý několikrát ve svém životě setká –
přijímací pohovor. Zde se budu zabývat otázkou správného
oblečení, držení těla a gestikulace.
5.8.1.
Přednášející – posluchač
Přednášející
by měl být správně nadřazen posluchačům. Z tohoto
hlediska by tedy jeho pozice měla být upevněna stupínkem.
Pokud chce navodit formální atmosféru, je dobré udržovat si
odstup ve vzdálenosti veřejného prostoru – tedy 3,6 metrů a
dále. Jestliže ale mluvíme o pedagogovi základní či střední
školy, je tato vzdálenost vůči prvním lavicím takřka nemožná.
Neformální vztah získá přednášející postupováním do
společenského nebo osobního prostoru. Pohodlně k tomu
postačí procházení mezi posluchači. Tato metoda zároveň pomůže
lépe navodit diskuzi, která by měla na konci přednášky
pokračovat. Problém s vyvoláním diskuze nastává
v případech velkých poslucháren, kde není možné dostat se
blíže ke všem posluchačům, proto obvykle diskutují hlavně
posluchači v prvních řadách.
Nejen vzdálenost je
důležitá. Z hlediska posturologie je důležité, aby
přednášející měl pevné vzpřímené držení těla. Působí
tak sebevědomě a posluchač tak získává dojem, že přednášející
dané problematice velmi dobře rozumí.
Dalším důležitým
aspektem je správné oblečení. Představme si, že před nás
předstoupí člověk, který má na sobě oblek a je upravený a
člověk, který nosí tepláky a působí ležérním dojmem. Koho
budeme více poslouchat? Samozřejmě osobu v obleku, neboť
působí mnohem důvěryhodněji. Osoba v teplácích si však
vyslouží též náš zájem. Ale nikoli kvůli tomu, co říká,
nýbrž tomu, jak vypadá. Po celou dobu její přednášky budeme
sledovat spíše její oblečení.
Pokud se zaměříme na
mimiku přednášejícího, záleží, na jakém setkání přednáší.
Pokud je na neosobním setkání měla by být jeho mimika neutrální.
V případě, že se jedná o něco osobnějšího, může dát
najevo i nadšení a použít jiné pozitivní grimasy. V obou
případech by ale za žádných okolností neměl dát najevo nudu,
neboť ji velmi snadno přenese na ostatní posluchače. A to i
v případě, že téma přednášky může být velmi
zajímavé.
Dalším aspektem je zrak. Pokud se přednášející
rozhlédne po místnosti a posluchačích, získá tak jasný přehled
o tom, jak na ně on sám působí, a zároveň, zda je přednáška
vůbec zaujala. Pokud se posluchač snaží očnímu kontaktu
s přednášejícím vyhnout, znamená to, že s ním
nechce navázat spojení, a že ho nic z toho, co říká,
nezajímá. Při tomto zmapování „terénu“ si přednášející
zároveň může ověřit, zda s ním posluchači souhlasí
(uvolněný posed, rozevřené paže, sedí na kraji židle mírně
předklonění), či nikoli (zkřížené ruce či nohy, mnutí
spánku ukazováčkem). Dalšími gesty jsou projevy zájmu
(postavení ruky uvedeno v kapitole 5.1. Mimika, uvolněný
posed - s trupem nakloněným dopředu a rukama volně opřenými
o nohy) a nezájmu (hlava opřená o ruku, hlava složená na stolku,
případné usnutí). Jakmile přednášející zjistí některá
z negativních gest, měl by se snažit o jejich změnu. U osoby
se zkříženýma rukama stačí, když jí něco podáme do ruky.
V případě zkřížených nohou je to složitější. Pokud je
to vhodné můžeme osobu požádat, aby si stoupla k nám, a
s její pomocí můžeme vykládat látku. V případě
nudy a nezájmu je potřeba změnit styl výkladu, někdy stačí
změnit intonaci hlasu, ale většinou ke zdárnému výsledku je
třeba učinit mnoho dalších opatření, která vyplynou ze
situace. Někdy je nejvhodnější přednášku přerušit
přestávkou.
5.8.2.
Přijímací pohovor
Přijímací
pohovor je velmi důležitou součástí každého života. Jeho
výsledek nám může ovlivnit někdy i celý život.
U
přijímacího pohovoru je nejdůležitější první dojem. První
čeho si personalisté všímají nejdříve, je oblečení. U žen
se očekává střídmý barevně sladěný kostýmek s botami
na středním podpatku, nejlépe lodičky. Pokud mají sukni, je
nutné vzít si silonové punčochy, i v případech kdy je
venku teplo. Muži by měli mít na sobě tmavý oblek
konzervativního střihu. Nikdy bychom na přijímací pohovor neměli
jít v džínech.
Další důležitou částí je přesný
čas. Měli bychom být schopní si naplánovat cestu tak, že nás
ani zácpa na silnicích nepřekvapí. Je lepší půl hodiny čekat,
než přijít o půl hodiny pozdě.
Velmi důležité je i to,
jak se posadíme. Žena by se měla usadit s koleny a kotníky u
sebe. Případně si může přehodit nohu přes nohu – ale
nevyzývavě. Muž si může sednout též dvěma způsoby. Přehodit
nohu přes nohu, nebo mít jednu nohu nepatrně nakročenou dopředu
a druhou skrčenou pod židlí.
Gestikulace a mimika by měla
být umírněná. Pokud jsme nervózní, je dobré dělat co nejméně
pohybů, aby nervozita nebyla nápadná. Ruce bychom měli mít před
sebou, v ruce můžeme mít něco, co nám pomůže odčerpat
náš neklid. Vhodná je tužka, se kterou si můžeme dělat i
případné poznámky.
Řeč je také důležitou součástí
přijímacího pohovoru. Určitě bychom měli mít před zrcadlem
nacvičenou odpověď na otázku, proč si myslíme, že jsme
vhodnými kandidáty na nabízené místo. Je dobré vědět, jak při
tom vypadáme, a jaká používáme gesta, případně je můžeme
před zrcadlem dobře omezit. Řeč by měla být suverénní a
sebevědomá, ale ne namyšlená.
Na závěr je potřeba říci,
že nejdůležitějším okamžikem pohovoru je první dojem. Tedy
zhruba doba prvních třiceti sekund od doby, kdy překročíme práh
místnosti. Je proto dobré se před vstupem ujistit, že jsme
upraveni. Do místnosti vstupujeme s úsměvem.1
1 Ivo MATHÉ, Ladislav ŠPAČEK, Etiketa, Praha, 2005, str. 46- 49.
Od Cervenai :-)